piątek, 14 czerwca 2013

Noże cz.1 - jak dbać o noże

Moja skromna kolekcja noży, która stale się powiększa.
Podstawą każdej kuchni są noże. Bez nich nie bylibyśmy wstanie wykonać praktycznie żadnego dania. Moja szuflada jest pełna różnego rodzaju noży, każdy ma swoje przypisane zadanie, i staram się zawsze używać je w ściśle określonym celu, choć nie jestem ideałem i muszę się od razu przyznać, że zdarza mi się używać noża do rzeczy, do których nie jest przeznaczony, np. otwieranie puszki. Dziś chcę przedstawić Wam kilka zasad jak dbać o noże, aby jak najdłużej się nimi cieszyć. Od razu nadmienię, że nie uważam się za "nożowego" eksperta, wciąż się uczę, a tym co wiem pragnę podzielić się z innymi.



Jak dbać o noże, zasady:

  •  Przechowywanie
 Jeżeli tylko wielkość naszej kuchni pozwala na to, warto aby noże miały swoją własną szufladę, gdzie będą starannie poukładane, tak aby ostrzami się nie stykały. Dzięki temu unikniemy wypadku, że przez przypadek się wyszczerbią. Poza tym noże, które się ze sobą stykają szybciej się tępią. Można też umieścić noże w specjalnym bloku na blacie, jednak jeżeli tak jak ja macie domu małego szkraba z milionami pomysłów na minute lepiej jest je schować w jednej szufladzie i zabezpieczyć przed dzieckiem.

  •  Mycie
Noże nie lubią być brudne, zawsze po użyciu należy je starannie umyć, a zaraz potem osuszyć. Noże nie lubią być nie tylko brudne ale i mokre. Nie należy również przechowywać ich w zlewie, po pierwsze dlatego, że woda ma na nie zły wpływ ale i dla naszego bezpieczeństwa. Zawsze przez przypadek wkładając ręce do zlewu możemy się zranić.

  • Używani zgodnie z przeznaczeniem
Warto po zakupie noża dokładnie określić do czego będziemy go używać. Warto przy  tym kierować się jego wielkością, kształtem i ogólnym przeznaczeniem.  Poza tym zawsze trzeba mieć na uwadze, że noże służą do krojenia produktów do jedzenia, a nie tysiąca innych rzeczy. Choć na pewno każdy z nas ma jakieś nożowe grzeszki.

  • Ostrzenie
Noże należy regularnie ostrzyć. Nie tylko w tedy kiedy są już tępe, ale kiedy tylko zauważymy pierwsze oznaki stępienia. Warto w tym celu zainwestować w specjalnie ostrzałki, dzięki którym nasze noże nie będą się niszczyć, a tylko ostrzyć.


Mam nadzieję, że dzięki tym kilku radom Wasze noże, niezależnie od tego czy bardzo drogie, czy tańsze będą wam długo służyły, i cięły tylko to co mają, a nie nasze palce.
Już teraz zapraszam Was na podział noży, zgodnie z ich ogólnym przeznaczeniem, według mojej subiektywnej oceny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...